Kerstbomenchallenge: Actie voor duurzame ondernemers
Voor veel mensen is het een jaarlijks ritueel: begin december een kerstboom uitzoeken en optuigen, om de boom vervolgens in januari aan de kant van de weg neer te leggen. Waar ze verzameld worden door buurtkinderen die ze in kunnen leveren voor een kleine vergoeding of gesponsorde bon van de gele M op het gemeente terrein.
De gemiddelde kerstboom heeft zo’n vijf tot tien jaar nodig om uit te groeien tot een kerstwaardig exemplaar. Kiezen voor een zogenaamde adoptieboom, bijvoorbeeld van BeterBoompje, is daarom een duurzamer alternatief. Maar aangezien de vraag naar dit soort huurbomen groter is dan het aanbod en niet iedereen de prijs van zo’n duurzamere boom wil of kan betalen, zullen er ook dit jaar na de feestmaand weer een hoop kerstbomen ‘gedumpt’ worden.
De provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam besloten dit jaar 10.000 kerstbomen een tweede leven te geven. Hoe? Met de Kerstbomenchallenge.
Van Kerst naar Nieuw
De Kerstbomenchallenge wordt door een aantal ondernemers zelfs doorontwikkeld tot een breder concept met de naam Van Kerst naar Nieuw.
Deze initiatieven hebben ons wel aan het denken gezet voor volgend jaar. Wij hebben onze kerstvideo opgenomen bij een horeca ondernemer uit onze regio die wel een extra steuntje in de rug kon gebruiken met alle onzekerheid rondom openingstijden én dus ook kerstbomen is gaan verkopen.
Dit was gelijk het decor voor onze adviseurs om een persoonlijke boodschap voor relaties te maken richting de feestdagen. Zo ook voor onze adviseur Jacques.
December is de maand van het opzetten van de kerstboom, erwtensoep en glühwein. Geniet van de kerstdagen en proost op een mooi nieuwjaar.
Graag tot ziens in 2022!
Team DHPS
Wij zijn van 25 december tot en met 2 januari gesloten.